MESTER, MA MI LESZ?

Már az elején tetőzik a káosz. Nem tudod kire hallgass. Nem tudod, ki akar jót neked és ki vesz palira. Vagy lehet, hogy jót akar az a valaki, de kevés ahhoz, hogy neked használjon. Az a megbízható, akinek papírja van? Vagy az, aki a legjobban néz ki a teremben? Vagy, aki a legvehemensebben magyaráz? Írogatsz fórumokra, érdeklődsz a neten. Vannak érdekes infók, de néha bejön, néha nem. Kellene valaki, akiben megbízol. Akire felnézel és iszod a szavait. Aki tudja, mit akarsz és azt is, hogyan érheted el. Aki agyonvág, ha nem teljesíted a feladatot. És aki megdicsér, ha jól dolgoztál. Kell egy edző. De ki legyen az? Hogyan válaszd ki a legmegfelelőbbet?

 

Edzőnek lenni

Az edzői munka pedagógiai tevékenység. Ezért aki ilyen felelősségteljes munkára adja a fejét, annak rendelkeznie kell bizonyos képességekkel és ismeretekkel. Tulajdonképpen két típusa lehetséges a pedagógusoknak. A logotrop és a paidotrop. Egyik nagyfokú tárgyi tudással rendelkezik, de ugyanakkor ennek maradéktalan átadása nehezen megvalósítható feladat számára. A másik lehet, hogy némi kívánni valót hagy maga után a szakmai ismereteket illetően, de tökéletes a kontaktusa minden tanítványával, és képes megtanítani a szükséges feladatokat. Természetesen e két típus a való életben sosem tisztán logotrop vagy paidotrop. Mindegyikben van egy kicsi a másikból, de hajlam szerint leginkább az egyik illik rá.

Melyik a jobb? Dőreség lenne ítélni, ítélkezni. Mert sok minden függ a tanítványtól is. Hogy ő melyik módszerre vevő leginkább. És mi jelent számára nagyobb motivációt. Ha tátott szájjal figyeli a mestert, mikor hatalmas lexikális tudásával elkápráztatja a tanítványait. Vagy ha azt kultiválja, hogy egy személyesebb hangnemben találja őt meg az oktató.

Hogy ne olvasd haszontalanul e cikket, most kísérletet teszünk arra, hogy segítsünk kiválasztani azt a megfelelő edzőt, aki biztosan megfelel neked és segít a fejlődéshez vezető úton.

 

A jó edző

Először is tisztázzuk a legelemibb kérdést. Nem biztos, hogy a legizmosabb, legerősebb ember a legjobb edző. De azért, ha látszik rajta a sportban eltöltött idő, netán aktív is, az elismerést vált ki a tanítványból.

Nem nagyon számít, hogy milyen korú, de az fontos, hogy kellő tapasztalattal rendelkezzen. Gyakorlati tapasztalattal. Az életkori különbség nem lehet probléma egy jó edző és tanítvány között, hiszen előbbinek rendelkeznie kell olyan kontaktusteremtő képességgel, aminek nem lehet korlátja az életkor.

Nem kell szentéletűnek lennie, de azért ne a borudvarban kezdjen és edzéseken ne egye a cigarettát. Mert, hogy néz az ki, hogy valaki a sportos életről papol, közben pedig nyakig van a fertőben.

Legyen megbízható a mindennapi életben. Aki betartja az ígéreteit. Az időpontokat.

Legyen következetes, akire lehet számítani. Aki megjegyzi a nevedet és tudja, mit akarsz.

Rendelkezzen a motiváció képességével. Bíráljon, vonjon felelősségre, ha kell, de a dicséret se maradjon ki eszköztárából.

Legyen közösségi ember, akinek rendben vannak az emberi kapcsolatai.

Szeresse a munkáját, ne legyen neki nyűg emberekkel foglalkozni, akik esetleg századszor teszik fel ugyanazt a hülye kérdést neki.

Legyen tudatában annak, hogy az elért eredmény az jórészt a versenyző sikere. Ő csak untermann.

Helyén kezelje az edző-tanítvány kapcsolatot. Nem vezet jóra, ha nagyon belemászik az életedbe.

Ne csak a sportbeli érvényesülésedet figyelje, hanem azt is, hogy az életed egyéb területei is rendben legyenek.

Legyen benn felelősség tudat. És érted is vállalja a felelősséget.

Kérdéseidre érthető, nyílt választ adjon, ha téved, ismerje be. És mindjárt legyen a probléma megoldására is programja.

Nem árt, ha van némi humorérzéke és szórakoztató tud lenni.

Bizonyára vannak még egyéb tulajdonságai a jó edzőnek, de mi ezt tartottuk a legfontosabbnak. És a teljesség igénye nélkül került felsorolásra.

Ha rátalálsz egy ilyen edzőre, vigyázz rá, mert drága kincs.

 

 

 

 

 

 

 

vissza a címoldalra