Maradj testépítő

Tóth Dani riport

 

 

 

Nincs túl késő ehhez a beszélgetéshez, hiszen már este tizenegy is elmúlt. Ugyan már. Egyáltalán nincs késő. Most állok neki csirkét darabolni. Miiii? Ez valami éjféli fekete máglya? Dehogy! Csak elő kell készíteni a holnapi kajámat.

 

Ja persze a csirkemell dózisokat. Nem lehet kis munka…

 

Hát nem bizony. Egyébként nem rég jöttem haza a munkából. Ilyenkor van időm elkészíteni a napi betevőt.

 

Mivel foglalkozol pontosan mostanában?

 

Egy edzőteremben dolgozom. Ez mellett pedig személyi edző vagyok. Már több éve foglalkozok emberekkel, akik szeretnének javítani a fizikumukon.

 

Szigorú edző vagy? Ugyanazt a hozzáállást várod el a tanítványaidtól, amilyet te is tanúsítasz az edzéssel, életmóddal kapcsolatban?

 

Természetesen nem várhatom el ugyanazt a fanatizmust, ahogyan én viszonyulok a testépítéshez. Nem akar mindenki versenyző lenni. Kitűzzük a célokat, megbeszéljük a feladatokat, és ezek alapján készítem el a programot. Az edzések során megpróbálok maximális motivációt nyújtani nekik. Megtanítom a helyes mozdulatokat, ami garancia arra, hogy elkerüljék a sérülést és pontosan azt a testrészüket formálják, amelyiket szeretnék. Az ő sikereik engem is ösztönöznek. Örömmel tölt el, mikor egy jól sikerült edzés után felhív a kliensem, hogy igaz, már hét éve tréningezik, de ilye izomláz még nem volt a hátában. Persze nem könnyű jelentős haladást elérni, hiszen nem lehetek ott velük a nap minden percében, ellenőrizni, mit esznek. De minden eszközt megragadok, hogy rávegyem őket a megfelelő táplálkozásra.

 

Hogyan telnek napjaid mostanában?

 

Edzéssel, munkával, hétvégén esetleg némi szórakozással. Tervezgetem a jövőmet. Nemrég nagy esemény történt az életemben, megkértem a barátnőm kezét.

 

Hűha…Ez tényleg komoly elhatározás volt, ami jelentős változást fog jelenteni az életedben.

 

Több, mint egy éve vagyunk együtt, és úgy érzem ő az a nő , akivel szeretném összekötni az életemet. Elfogad engem, mint testépítőt, támogatja azt az életmódot, amit követek.

 

Mi a véleményed, nehéz egy testépítő versenyző társa lenni?

 

Szerintem egyáltalán nem nehéz! Sőt, legjobb dolga van a világon! De mondj el Ő!

 

Jó akkor megkérdem ŐT! Móni, neked nehéz dolgod van a Dani mellett?

 

Móni: A hétköznapokban semmi gond, el kell fogadni, hogy naponta, a munkán kívül az edzések miatt három órát kénytelen vagyok nélkülözni. Talán a versenyek előtti időszakban neccesebb a helyzet. Olyankor rigolyásabb, ingerlékenyebb, semmi sem jó neki. De én ezt meg tudom érteni, jól ismerem a versenydiéta gyötrelmeit.

 

Nekem is sokszor mondták laikus kollegáim, barátaim, hogy: inkább ruháználak, mint etetnélek…Te főzöl Danira?

 

Móni: Általában igen. De, ha valami miatt nem jut rá időm, akkor ő is szívesen elkészíti az ételeit.

 

Miért jó egy ismert testépítő feleségének lenni?

 

Móni: Akárki akármit mond, nekem bejön a testépítő külső. Ezért is ismerkedtem meg a Danival. De elsősorban nem ezért választottam páromul őt. Hanem sokkal inkább azért, mert olyan belső értékekkel is rendelkezik, ami nekem szimpatikus.

 

Tudod én sokszor hallom otthon, hogy: mindig az edzőteremben vagy! Meg azt is, hogy neked a súlyzók sokkal fontosabbak, mint a családod…Szóval nálatok nincs ilyen?

 

Móni: Néha én is szóvá teszek hasonló dolgokat, de mivel így ismertem meg, és ez fontos neki, ezért nincs jogom reklamálni..

 

Most már csak azt nem tudjuk, hogy mit válaszoltál a Daninak, mikor megkérte a kezed?

 

Móni: Igent mondtam.

 

Nos, akkor gratulálunk, és sok boldogságot kívánunk nektek!

 

Dani, most térjünk vissza a testépítéshez. Méghozzá ahhoz a pillanathoz, mikor a 2006-os SUPERBODY eredményhirdetését követően ültök a Nemzeti Sportcsarnok öltözőinél lévő padon a Victorral, kimerülten, fáradtan. Bunny próbál valami életet lehelni belétek egy interjú erejéig a BB TV-nek. Mire gondoltál ott, akkor? Mi ment végbe benned, hogy az addig legyőzhetetlen Tóth Daninál jobb volt Lauter Victor?

 

Igen, pontosan emlékszem a pillanatra. Nos, mivel akkor még a Testépítő Világbajnokságra készültem és hittem benne, hogy el is indulhatok, ezért a felkészülés egyik állomásának tekintettem a SUPERBODY-t. Az, hogy legyőzhetetlen lettem volna korábban, nem igazán jelentett számomra semmit, hiszen jól tudtam, hogy voltak olyan testépítők a 2005-ös szezonban is, akik legyőzhettek volna, csak nem indultak éppen azon a versenyen. Lauter Victor-tól pedig nem szégyen kikapni. Felkészüléseim során sokszor segített, adott tanácsokat, mindig felnéztem rá. Néhány évvel több tapasztalat áll a birtokában, ennek megfelelően érettebb izomzattal rendelkezik. Nagyon tisztelem Lauter Victort és büszke vagyok rá, hogy barátjának tart, és együtt edzhetünk. Ugyanis, már a SUPERBODY-ra is együtt készültünk.

 

Az MD 3. számában jelent meg Apuka világa címmel egy írás, ami Lauter Victorról szól. A cím is sugallni igyekszik Victor családcentrikusságát. Jelenlegi edzőtársadnak lehet valami szerepe abban, hogy téged is foglalkoztat a családalapítás gondolata?

 

Egészen biztos, hogy nincs. Alapból én is családcentrikus vagyok, de ez nem kell, hogy kötelezzen bármire is. Nem lehet muszájból társat választani és elkapkodni ezt a dolgot. Szerencsére azonban én most megtaláltam az igazit és vele akarom leélni az életemet.

 

A SUPERBODY után készültél a csehországi Testépítő Világbajnokságra, ahol aztán mégsem tudtál elindulni.

 

Óriási csalódás volt számomra, hogy nem vehetem részt ezen a világversenyen. Főleg az vette el a kedvemet, hogy nem az én hibámból kellett kihagynom a VB-t. Sportdiplomáciai problémák adódtak, így elúszott ez a felkészülésem. Ráadásul az utolsó hét keddjén derült ki, hogy nem utazhatok Ostravába. Egészen addig teljes erőbedobással készültem, diétáztam. El lehet képzelni, mit éreztem, mikor több hónapos fáradozásom hiábavalónak bizonyult. Szörnyű volt átélni azt a tehetetlenséget. Hogy csillapítsam dühömet, elindultam egy hazai versenyen Csornán. Ez abból a szempontból is szükséges volt, hogy legalább volt alkalmam bemutatni versenyen egy közel olyan formát, amivel a világbajnokságon vehettem volna részt. Becsületből végig csináltam a felkészülést a csornai versenyig, de természetesen már korántsem akkora motivációval léptem színpadra, mint ahogyan a VB-n tettem volna.

 

Azóta nem szerepeltél versenyen, ha jól tudom, igaz?

 

Igaz. Azóta nem indultam egyik testépítő versenyen sem. Nehéz feldolgoznom azt, ami történt. Hiába szenvedtem, hiába küzdöttem, nem kaptam meg a lehetőséget, hogy bizonyíthassak a Világbajnokságon.

 

Ilyen trauma után, hogyan lehet készülni a következő versenyre? Milyen céljaid vannak a közeljövőben?

 

No igen, ez egy hatalmas kérdőjel számomra. Egészen biztos, hogy a 2007-es versenyszezont kihagyom és a távolabbi jövőbe tekintek. Természetesen edzek, készülök továbbra is, nem adom fel egykönnyen. A legfőbb célom az lenne, hogy IFBB világbajnokságon szerepelhessek, és ott érjek el figyelemre méltó eredményt. A legnagyobb probléma, hogy ez nem csak rajtam múlik. Ha ez nem jönne össze, akkor beérném európai szintű versenyzéssel is. Gondoltam arra, hogy elindulok valamelyik amatőr európai pénzdíjas elit versenyen. Jobb híján ez is lehetőség volna számomra egy kiemelkedő eredmény felmutatására. Egyébként ezek a testépítő viadalok nagyon színvonalasak, érdemes felkészülni rájuk, hiszen olyan versenyzőkkel mérheti össze az ember a tudását, akik már több világverseny résztvevői voltak. A harmadik lehetőség pedig, hogy lemondok az amatőr IFBB szereplésről és a profi testépítésben folytatom. Abszolút magyar bajnoki címemnek köszönhetően, megkapom a profi kártyát és indulhatnék a PDI szervezet versenyein. Ehhez azonban úgy érzem, még sokat kell javítani az izomzatomon. Komolyabb izomsűrűségre, helyesebb arányokra volna szükségem ahhoz, hogy a profik között igazán kiemelkedő eredményt érjek el. A PDI versenyzés vállalása azért komoly döntés, mert később már nem igazán lenne módom IFBB versenyeken indulni, vagy, ha igen, hát nem valami jó esélyekkel…Márpedig a Mr. Olympiát az IFBB égisze alatt rendezik. Úgy tervezem, hogy alaposabban tájékozódok ebben az évben és eldöntöm, melyik lehetőséget választom. Egy a lényeg: olyan versenyre akarok felkészülni, ahol biztosan elindulhatok! Ez a legfontosabb számomra.

 

2008-ban, ha jól tudom Bahreim-ben lesz az IFBB VB. Ha módodban állna elindulni, milyen esélyeid lennének szerinted?

 

Minden tudásomra szükségem lesz, az biztos, ha jó eredményt akarok elérni. Csehországban is eredményesek voltak az arab versenyzők. Hazai pályán pedig el lehet képzelni, milyen előnyöket fognak élvezni. Nekem ezekkel a nehézségekkel is meg kell küzdenem, de a mi sportágunkban ez már megszokott. Nekem kétszer olyan jónak kell lennem, mint annak a testépítőnek, aki biztosabb sportdiplomáciai háttérrel érkezik a versenyre. Ha ez kell, akkor én kétszer olyan jó leszek!

 

Ilyen bizonytalan versenyzési körülmények között, miből merítesz motivációt, hogy készülj, hogy kemény edzésekkel gyötörd magad?

 

Bizony ez nagyon nehéz így. Komoly versenyre komolyan kell készülni, pontosan megtervezve mindent. Edzést, táplálkozást, táplálék kiegészítést. Ha későn tudja meg az ember, hogy részt vehet egy versenyen, akkor nem lehet maximálisan felkészülni, és nem érdemes elindulni. Edzünk rendesen, becsülettel végrehajtjuk a napi penzumot, de hiányzik az a motiváció, az a tűz, amit mondjuk egy VB indulás jelentene. Szerencsére van egy kiváló edzőtársam, Lauter Victor személyében, aki önmagában is jelentős késztetés számomra. Az ő hozzáállása a testépítéshez olyan példaértékű, hogy nekem akkor is garancia a fejlődésre, ha évekig nem versenyzek.

 

Jelenlegi kondícióidat tekintve és az eddigi tapasztalataid birtokában, min kell változtatni, hogy fejlődést tudj felmutatni?

 

Van néhány dolog, amin változtatnom kellett. Ezek nem olyan nagy hibák, de ha tovább akarok lépni, akkor a későbbiekben jobban oda kell figyelnem. Egyik ilyen feladat a szezonon kívüli táplálkozás helyes megválasztása. Eddig erre nem túl sok figyelmet fordítottam. A megfelelő mennyiségű fehérjebevitel biztosításán kívül sok olyan táplálék került a szervezetembe, ami hátráltathatja a fejlődésemet. Gondolok itt a gyorséttermi ételekre, vagy a túl nagy mennyiségben elfogyasztott édességre. Semmi szükség arra, hogy akár versenyidőszakon kívül is, felesleges szemét kaját juttassak a szervezetembe. Annál is inkább veszélyes dolog ez, hiszen emiatt nem vihetek be elegendő minőségi táplálékot. Jelenleg azt a módszert követem, hogy hétfőtől péntekig 100%-osan csak a megengedett testépítő ételeket fogyasztom.

 

Melyek ezek?

 

Nem bonyolítom túl a dolgot, nekem a natúr csirkemell és a párolt rizs tökéletesen megfelel. Ezek mellé alkalmazom a megfelelő táplálék kiegészítőket, amik amellett, hogy felturbózzák a fejlődésemet, kiváló ízekkel ajándékoznak meg. Naponta három négy turmixot is elfogyasztok a 100% Whey Professional és Myomax Professional-ból. Tehát ezekre az összetevőkre alapozom a hétköznapi táplálkozásomat. Hétvégén engedek csak meg magamnak némi kilengést, de csak kizárólag abban az esetben, ha 100%-osan betartottam a heti táplálkozási programomat. Természetesen ez sem azt jelenti, hogy mindent felfalok, ami az utamba kerül, csupán arról van szó, hogy ilyenkor megengedek magamnak esetleg egy-egy pizzát, vagy hamburgert, netán egy tejszínes-gombás csirkét. Ezeken a dolgokon kellett változtatnom és úgy gondolom, hogy ha így szezonon kívül tudom tartani ezt a rendszert, akkor több jó minőségű izmot sikerül felpakolnom, kevesebb felesleget kell ledolgozni a formába hozás időszakában.

 

Elég nehéz lehet úgy összeállítani az edzésprogramodat, hogy nem tudod mikor lesz a verseny. Hiszen így nem lehet meghatározni azokat a ciklusokat, amelyekből egy felkészülés áll. Milyen rendszerben edzel?

 

Hétfőtől péntekig minden nap edzek, naponta egy alkalommal. Lehet, hogy kissé hülyén hangzik, de a Muscular Development 3. számában található Dennis Wolf edzés beosztása szerint edzünk…

 

Miért hangzana hülyén?

 

Csak, mert kezdők szokták ész nélkül másolni a profik edzéstervét. Az igazság az, hogy mindketten motivációt keresünk a Victorral és mindenbe belekapaszkodunk, ami úgy érezzük késztetést rejt magában. Érdekesnek találtuk a Wolf cikket és nagy buzgalommal hajtjuk végre az ott leírtakat. Kicsit ugyan módosítottunk rajta, saját igényeinkre szabtuk, de a beosztás lényegében ugyanaz. Hétfőn edzük a mellizmokat és a bicepszet. Kedden combhajlító és tricepsz. Szerdán csak a combfeszítőkkel foglalkozunk. Csütörtökön válledzés következik. Pénteken pedig a hátizmok sanyargatása. Hasizmokkal és vádlival, amikor belefér az edzésünkbe, hetente többször is foglalkozunk. Ez a beosztás azért alkalmas számunkra, mert külön napon foglalkozunk a combfeszítőkkel és hajlítókkal. Márpedig nagyobb odafigyelést, koncentrációt lehet elérni így. És mindkettőnknél elmaradt testrésznek számítanak a lábizmok és ezen szeretnénk javítani.

 

Ez azt jelenti, hogy hetente minden izmot egyszer edzetek.

 

Igen pontosan, kivétel a vádli és a has edzését. Korábban próbálkoztunk egy-egy bónusz láb edzéssel. Most ezt elhagytuk, talán a későbbiekben ciklikusan beiktatjuk majd újra.

 

Szeretnénk megismerni, milyen gyakorlatokkal bombázza testét Magyarország két legjobb testépítője!

 

Nálunk sosincs két ugyanolyan edzésnap. Mindig valamit változtatunk. Erre azért van szükség, hogy mindig új ingert biztosítsunk az izmainknak. Van egy-egy alapgyakorlat, és ehhez rendelünk mindig hozzá más-más gyakorlatokat, amelyeket váltogatunk, esetleg a végrehajtás stílusán változtatunk. Mellizmainkat általában 5 gyakorlattal edzük. Fekvenyomás, 45 fokos nyomás, tárogatás döntött padon, tárogatás gépen, szűknyomás. Bicepszre állva bicepsz gyakorlattal kezdünk. Ez lehet egyenes, vagy francia rúddal, esetleg váltott karú bicepsz egykezes súlyzóval. Ezután a Scott-pados bicepsz valamelyik verziója következik. Itt is variáljuk a rudat, esetleg egykezes súlyt használunk. Majd jöhetnek a csigás bicepsz gyakorlatok egykézzel, kétkézzel, alsó illetve felső csigáról. A végén pedig egy speciális gépen végzett gyakorlatot szoktunk beiktatni.

 

Nézzük a keddi programot!

 

Ülve combhajlítással kezdjük a lábunk hátsó részének edzését. Majd egy kemény gyakorlattal, a merev lábas felhúzással folytatjuk. Ezután áttérünk egy speciális lábhajlító gyakorlatra, amit Jóba Elektől tanultunk és annyira speciális, hogy nagyon nehéz elmagyarázni. Egy biztos, hihetetlenül hatásos. Úgyhogy, aki szeretné megismerni ezt a combhajlító gyilkoló gyakorlatot, az keresse Jóba Eleket!

 

Jóba Elekhez jártok edzeni?

 

Igen, abba az edzőterembe, ahol ő dolgozik. És, ha már szó esett korábban a motivációról, el kell mondanom, hogy az ő személye is óriási késztetés számunkra. Aki ismeri Jóba Eleket, tudja, mire gondolok.

 

Miért nem abban az edzőteremben edzel, ahol dolgozol?

 

Öt éve dolgozom abban az edzőteremben, ahol eddig edzettem. Most úgy éreztem, hogy jót tesz egy kis környezetváltozás.

 

És Jóba Elek milyen motivációt tud nyújtani számotokra?

 

Testépítő versenyzői szemmel is hihetetlenül profi fizikuma van. Annak ellenére, hogy nagyon régen láttuk utoljára versenyen, fantasztikus jó formában van egész évben. Tud mindent a testépítésről. Jó néhány táplálkozási tanácsot kaptam tőle, ami hasznomra vált. Ha csak pár szót odavet nekünk, már az önmagában is meghozza a kedvünket edzéshez.

 

Menjünk tovább! Mit csináltok tricepszre?

 

Csigás tricepsz lenyomásokkal kezdjük a kar hátsó részének edzését. Második gyakorlatként szoktuk választani a fej feletti tricepsz nyújtásokat, szintén csigás gépen. Aztán jöhet a fekve tricepsz, amikor homlokunkhoz engedjük a súlyzó rudat. Ennél a gyakorlatnál is váltogatjuk a francia rúd és az egyenes rúd használatát. Néha tolózkódásokat végzünk, vagy éppen lórúgást egykezes súlyzóval.

 

Szerdán foglalkoztok azzal a testrésszel, aminek kiemelt figyelmet kell szentelnetek. Milyen gyakorlatokat végeztek a combfeszítők edzésére?

 

Mindig lábnyújtással kezdjük az edzést. Normál guggolásokat csak ritkán végzünk. Inkább a Smith-gépes elöl guggolást favorizáljuk mostanában. Jobban elkülöníti a négyfejű combizmot. Abban a teremben, ahová járunk, van egy speciális guggoló gép. Ezt szoktuk még használni, illetve lábtológépezünk, kitöréseket csinálunk. Néha beiktatunk még egylábas guggolásokat, vagy a Sissy guggolást is.

 

A hét következő napján a vállizom edzése következik.

 

Így van. Mellről nyomással indítunk. Ezt a gyakorlatot egykezes súlyzókkal, vagy gépen végezzük. Mostanában hanyagoljuk a szabad súlyos mellről nyomást. Döntött törzsű oldalemelésekkel folytatjuk, majd hátsó delta gépen edzük a vállunkat. Utána egykezes oldalemelés jön, majd oldalemelő gépen fejezzük be a vállizmok tréningezését. Néha az elülső deltákat előre emelésekkel sokkoljuk, vagy éppen a vállizom hátsó része kap extra terhelést egy speciális géppel. Esetenként szuperszetteket is beiktatunk. A lényeg, hogy a vállizom mindhárom régiójára két gyakorlatot végzünk.

 

A hét utolsó edzésnapján a hátizmokkal foglalkoztok. Mitől lesz széles és vastag hátatok?

 

A lehúzás nyakhoz gyakorlat az első ezen a napon. Döntött törzsű evezés a következő. E helyett néha egykezes evezéseket végzünk, vagy éppen keretben csináljuk a kétkezes evezést. Néha kihasználjuk a melltámaszos evezés előnyeit, vagy csigán evezünk. A hát alsó részére beiktatunk pár sorozat hipernyújtást. Ezen a napon foglalkozunk a csuklyás izmok edzésével is. Kereten szoktunk vállvonogatást csinálni, vagy egykezes súlyzóval, vagy pedig az álló vádli gépen. És ezzel vége a heti edzésnek.

 

Nem említetted a hasizmok illetve a vádli edzését!

 

Igen, igazad van. Ezeket az izmokat mindig hozzátesszük a másik izmok edzésadagjához. A hasizmok edzésére lábemeléseket, illetve hasprés gyakorlatokat végzünk. Vádlira álló, ülő gyakorlatokat, esetleg valamilyen egy lábbal végezhetőt választunk. Esetleg a lábtolón.

 

Milyen speciális technikákat alkalmaztok edzéseitek intenzitásának növelésére?

 

Lényegében mindig olyan impulzust akarunk biztosítani az izmainknak, hogy izomlázzal jelezze szervezetünk, akkora terhelést kapott az edzésen, amihez alkalmazkodnia kell. Általában végig egy adott súllyal dolgozunk. Esetleg a széria végén nyomunk egy súlycsökkentő sorozatot. Általában edzésről edzésre változtatjuk az alkalmazott ismétlésszámokat is. Nyolc és tizenöt közötti számokat választunk ehhez, de valamikor húszig is felmegyünk.

 

Erőltetett ismétléseket szoktatok végezni?

 

Nem. Az erőltetett ismétléseknél túl nagy a kockázata a sérülésnek. És számunkra az a legveszélyesebb. Ha megsérülünk, akkor nem tudunk edzeni és akkor a versenyzés is csak álom marad. Nincs rosszabb a sérülésnél.

 

Ezek szerint nem kábít el titeket a minél nagyobb súllyal való edzés mítosza. Pedig a jelenlegi edzőtársad többszörös magyar fekvenyomó bajnok és csúcstartó…

 

Pontosan ő az, aki visszafog és figyelmeztet, ha esetleg veszélyes vizekre evezek. Én eddig sem tulajdonítottam túl nagy jelentősséget a használt súlyok nagyságának. De van úgy az ember, hogy éppen jól megy, csak pakolja fel a tárcsákat, és nagy buzgalmában elveszti a kontrollt. És ennek a következménye a sérülés.

 

Nem azért szól ilyenkor a Victor, mert attól tart, hogy erősebb leszel nála?

 

Nem. Ő több tapasztalattal rendelkezik, és én tökéletesen megbízom benne. Volt már neki elég sérülése ahhoz, hogy helyesen tudja megítélni a dolgokat. Egyébként sosincs közöttünk edzéseken olyan verseny, ami magába rejtené egy sérülés kockázatát. Csak olyan súlyokat használunk, amelyek az izmaink optimális növekedéséhez szükségesek.

 

Korábbi beszélgetéseink során megkérdeztem már, hogy mi lennél, ha nem testépítéssel foglalkoznál?

 

Nem kérdezted még meg. Valószínű, hogy olyan sportot űznék, ami szintén meggyőző fizikumot igényel. Például rövid távfutó lennék. Sokszor megcsodálom a sprinterek felépítését. De most már testépítő lettem és maradok is!

 

Nem veheti el semmi a kedvedet attól, hogy testépítő maradj?

 

Legfeljebb a versenyzéstől tudják elvenni a kedvemet. De azért én akkor is testépítő maradok, ha nem szerepelek színpadon, bírák előtt. Csodálatos dolog ez a súlyzós sport, soha nem hagyom abba.

 

Köszönjük a beszélgetést!

 

 

 

vissza a címoldalra