Erőkarnagy

Beszélgetés Nagy Mighty Miklós, többszörös nehézsúlyú profi szkander bajnokkal

 

 

Történelem órákról tudom, hogy vannak lenyomók, meg lenyomottak.
Valahogy így kellene kezdeni.
Azt hiszem.

Amikor beléptem a terembe, azt láttam, hogy két óriás néz farkasszemet egymással szkander pad fölé hajolva. Két marcona tekintet. Csuklóik egymásba fonva. Minden izom pattanásig feszül. Ilyenkor megáll az idő. Aztán egy gyors határozott mozdulat és a Hogan arcú láncfűrészes gyilkos karja csattan az asztalon. Eddig rendben van. De csak most veszem észre, hogy annak, aki lecsapta a hanyatló kart, egy egész bicepsz csiga, összes lapsúlyával persze, és még két húszas tárcsa van a csuklójához erősítve egy kábellel. És akkor le kellett ülnöm. Az erőnek ezzel a mindent elsöprő megnyilvánulásával még sosem találkoztam.
Én nem tudtam, hogy a Miki ilyen erős.

 

Hogyan kerültél kapcsolatba a súlyzós edzéssel?

16 évvel ezelőtt. 15 éves koromban kezdtem el súlyzókkal edzegetni. Katonai gimibe jártam és ott ismerkedtem meg az edzőtermi tréningekkel. Kezdettől fogva komolyan vettem az edzéseket, erre bizonyíték, hogy 18 évesen elindultam életem első testépítő versenyén. Később aztán még egyszer színpadra álltam. Én már akkor megszerettem a súlyzós edzéseket és azóta sem tudom elképzelni az életemet edzőterem nélkül.

Milyen testépítő példaképeid voltak?

Természetesen Arnold Schwarzenegger volt a legnagyobb hatással rám. Lehet, hogy ma már sokan régimódinak tartják ezt. De nekem akkor is ő az örök példakép. Véleményem szerint mindenben kimagaslott a többi testépítő közül. 10-20 évvel megelőzte korát. Azóta sem tudott senki sem olyan fölénnyel, annyira magabiztosan nyerni, mint ő. A mostani testépítő sztárok is sokat tanulhatnak tőle és vannak fotók, amiken a mai szinthez képest is megállja a helyét az akkori fizikumával.

Miért hagytad abba a testépítést?

A válasz nagyon egyszerű. Azért, mert azon a szinten, ahogyan a testépítést én szerettem volna művelni, nagyon sok pénzt kellett volna belefektetni. És ez egyáltalán nem biztos, hogy megtérült vona. Ezt be kellett látnom. Ugyanakkor az erősítést, a súlyzókat semmiféleképpen nem akartam elhanyagolni és a versenyzői motiváció is megmaradt. Ekkor fordultam a szkander felé. 2002 tavaszán indultam először profi szkander versenyen. Jól sikerült a bemutatkozás, mert már az első megmérettetésen sikerült bronzérmet szereznem.

Elégedett voltál ezek szerint ezzel a harmadik hellyel?

Összességében igen, hiszen, amilyen nagy nevekkel kellett versenyeznem (például Lakatos Jani, aki VB ezüstérmes és Guiness rekorder), ahhoz képest szép eredmény. Sikerült legyőznöm egy magyar bajnokot is, azért ez indulásnak nem semmi. Meg is hozta a kedvemet a folytatáshoz. A következő versenyen aztán már beköszönt a valódi siker, hiszen megszereztem első magyar bajnoki címemet. Igaz, még csak bal kézzel, mert jobbal csak második lettem.

Természetesen már akkor is nehézsúlyban indultál ugye?

Igen, kezdettől fogva ott versenyzek, hiszen nálunk 100 kg felett már mindenki ebbe a kategóriába tartozik. És én a 188 cm-es magasságommal, 130 kilómmal nem igazán adnám lejjeb…Innentől kezdve pedig sorra jöttek az eredmények. Nem volt olyan verseny, ahol legalább egyik kézzel ne nyertem volna.

Melyik a jobbik feled?

Most a jobb! De, ha minden sérülésemből rendesen kigyógyulok, akkor inkább a bal oldalam erősebb. Egyébként én a testépítő múltamnak köszönhetően eléggé arányos vagyok, ami ritkaság a szkander versenyzők között, mivel legtöbben inkább jobb vagy balkezes dominanciára specializálódnak. Én ugyanolyan súlyokkal edzem mindkét karomat.

Milyen súlyzós gyakorlatokkal készülsz karkicsavaró versenyeidre?

Általában minden testrészemet edzem. De természetesen elsőbbséget kell biztosítanom a szkanderhez szükséges izomcsoportoknak. Ezért az én edzéstervemben a húzó jellegű gyakorlatokon van a hangsúly. És ezeken belül vannak speciális gyakorlatok, amiket különböző fogantyúkkal, egyéb eszközökkel kell végrehajtani. Az alkar, a bicepsz, a hátizmok képességeinek a fejlesztése a leglényegesebb a szkandereseknél. Inkább az egykezes súlyzós gyakorlatokat részesítem előnyben. Például, nem a megszokott csuklóhajlítást végzem a kétkezes rúddal, hanem egy egykezes súlyzót alkalmazok erre a feladatra.

Nagy súlyokkal kell edzenie egy szkander magyar bajnoknak?

Véleményem szerint igen. Mikor először beléptem az edzőterembe, magával ragadott a súly varázsa. És én, azóta is hiszek a nagy súlyok fontosságának szükségességében. Nekem lényeges mértéke a fejlődésnek az egyre nagyobb súlyok használata. Biztos vagyok abban, ha nem ilyen hozzáállással viszonyulnék a sporthoz, egészen biztosan nem értem volna el ezeket az eredményeimet. Szeretek alaposan megpakolt rudakkal edzeni. Természetesen a technika is nagyon fontos a szkanderben, de az erő az, ami alapjaiban meghatározza, ki meddig jut el ebben a sportágban. Ha gyenge vagy semmilyen technikai trükk nem segíthet.

Mégis, mekkora súlyokat használsz gyakorlataid során?

A kalapácsos bicepsz gyakorlatot kezdem bemelegítésként 30 kilóval. Aztán 80-al szériázok.

Karonként? Vagyis mindegyik kezedben van egy 80-as súlyzó???

Igen. Aztán az alkar gyakorlatoknál rakok még rá. Ott egészen száz kilóig felmegyek. Azzal csinálok csukló behúzásokat.

Poweres verseny gyakorlatok közül gondolom a felhúzás, ami szerepel az edzéstervedben.

Néha szoktam felhúzni, de nem túl gyakran. Inkább kétkezes evezéseket végzek, de leginkább az egykezes módozat számomra a hatásos gyakorlat. Döntött törzsű evezéseket rúddal 280-al szoktam.

Uram atyám…Akkor mennyivel csinálod az egykezes evezéseket?

140 kilóval. Mint említettem nálunk fontosabbak az egykezes gyakorlatok. Jobb koncentrációt, ideg-izom kapcsolatot lehet kialakítani, ami nagyon lényeges egy olyan sportágnál, ahol a versenyen egyszerre csak az egyik oldallal kell bizonyítani.

Volt szerencsém látni, hogy edzéstervedben fontos szerepe van a bicepsz csigának.

Igen, vannak speciális gyakorlataim, amiket itt a legcélravezetőbb végrehajtani. Egyetlen probléma, hogy általában a lapsúlyos gépek nagyon kevés súllyal vannak ellátva. Ezért, kellett egy olyan spéci eszköz, ami lehetővé teszi, hogy plussz tárcsákat rakjunk rá. Sajnos ez is komoly határokat jelent, ezért néha megkérek valakit, hogy kapaszkodjon bele még a csiga fogantyújába, mikor a szkanderpadon húzok.

Tehát, rárakod az összes súlyt, plussz még tárcsákat, amiket lehet és még egy 120 kilós pali lóg a kezeden?

Valahogy úgy…

Hányszor edzel egy héten?

Hat edzésem van hetente. Hétfő, kedd, csütörtök, péntek délelőtt. És kedden, valamint csütörtökön esténként speciális „asztalos” edzés van. Ezen kívül hétfőn, szerdán, pénteken otthon tartok csukló edzéseket

Testépítőként bizonyára szembesültél a helyes táplálkozás fontosságával. Szkander bajnokként mennyire kell figyelned arra, hogy mit juttatsz a szervezetedbe?

Nálunk is fontos a helyes táplálkozás, de közel sem igényel olyan precizitást, mit a testépítőknél. Szükség van elegendő mennyiségű kalória bevitelére, ezért a magas szénhidrát bevitel ajánlott. A fehérje biztosítása is lényeges, hiszen a regenerációhoz elengedhetetlen. Azoknak, akik olyan súlycsoportban versenyeznek, ahol van felső határ, figyelni kell arra, hogy az adott súlycsoport keretei közé beférjenek, esetenként fogyasztaniuk is kell. Nekik pontos diétát kell tartaniuk a versenyidőszakban. Engem ez szerencsére nem érint, mivel a +100-ban nincs felső határ. Bőséges táplálékkal látom el a szervezetemet, napi hat-hét alkalommal étkezem. És igyekszem magam távol tartani a túlságosan zsíros ételektől.

Beszéljünk a versenyekről! Tényleg olyanok, mint a Stallone főszereplésével készült Túl a csúcson című filmben?

A valódi versenyek azért kissé másként zajlanak. De a filmben szerepelnek igazi szkander versenyzők, például, az egyik versenyző, akivel Stallone küzd az egy kanadai világbajnok. Sajnos nekem még nem sikerült profi versenyen részt vennem.

Mi ennek az oka? Hiszen többszörös nehézsúlyú profi magyar bajnokként kvalifikáltad magadat ezekre a nemzetközi viadalokra. És az eredményeid alapján jó eséllyel indulhatnál a világbajnokságon.

Szokásos magyar történet. Anyagi okok miatt nem tudok kiutazni Olyan háttérrel rendelkezem csupán, ami a hazai versenyzés és a felkészülés feltételeit biztosítja.

A fizikai erő birtoklásán kívül milyen jelentősebb feltételei vannak a szkander bajnoki cím megszerzésének?

Nagyon sok összetevője van annak, hogy az ember győzzön. Nálunk azért különös a dolog, mert a versenyig nem igazán van mód leellenőrizni azt, hogy mennyit javultunk a korábbiakhoz képest. Az egyre nagyobb súlyok kezelésének képessége egyáltalán nem biztosít arról, hogy minden egybe van a győzelemhez. Nekem a versenyen nem egy súlyzóval kell megküzdenem, hanem egy emberrel! Érdekes egyébként, hogy a mi sportágunk küzdősport, amit jól szemléltet az angol elnevezése: ARM WRESTLING. Ezért nagyon lényeges a pszichikai felkészülés a viadalokra. Ezt a feltételét a felkészülésnek nem mindig tudom 100%-osan hozni. Eléggé ideges, izgulós versenyző vagyok. Legutóbbi versenyemen is e miatt rontottam. Szerencsére azonban később módomban állt javítani, így nem veszítettem el a bajnoki címet. A jó versenyző típusok felszabadultabbak a versenyen. Nagyobb teljesítményekre képesek, mint edzésen. Én pont fordítva vagyok. Ezen kell még javítanom.

Szkanderes körökben létezik-e nálad erősebb versenyző. Olyan, aki nagyobb súlyokat használ?

Nem akarok szerénytelennek tűnni, ezért pontosítsuk a kérdést. Ha azt kérdezed, hogy van-e a szkanderesek között olyan, aki nagyobb súllyal bicepszezik, vagy evez, akkor nyugodtan állítom, hogy nem valószínű. Persze ez még nem jelenti azt, hogy csak én nyerhetek a szkander asztalon. Vannak nálam rutinosabb, technikailag képzettebb sportolók, akikre nagyon oda kell figyelnem. Különben elveszítem a címemet.

Miben tudsz még előre lépni, milyen területen kell még fejlődnöd a továbblépés érdekében?

Mindenben fejlődnöm kell. Természetesen a technikai tudásomon is bőven van mit csiszolni. Ugyanakkor nem értek egyet azokkal, akik egyaránt 50%-os fontosságot tulajdonítanak az erőnek és a technikának. Véleményem szerint nagyobb jelentőssége van az erőnek. Én 90% erő és 10 % technika arányt állapítanék meg a fontosság kérdésében. Persze ez csak az én véleményem. A technika egy fejben elképzelt mozdulatsor, aminek a kivitelezéséhez erő kell. És csak abban az esetben lehet döntő, amennyiben két azonos erejű sportoló csap össze. Olyan ez, mint a súlyemelésnél. Ott is létezik technika, a lendület kihasználása, gyorssági képességek. De, ha nincs elegendő erő, amivel elindítják a súlyt, akkor nem sikerülhet a gyakorlat.

Mit javasolsz azoknak, akik kedvet éreznek a szkander sport műveléséhez?

Olyanoknak ajánlom a szkandert, akik szeretik a kihívásokat, a kőkemény megmérettetéseket, nem félnek komolyan felkészülni egy versenyre és éreznek valami késztetést a nyers erő megszerzésére. Az országban elég sok helyen rendeznek amatőr szkander versenyeket, próbálja ki mindenki, ha kedvet érez hozzá. Bátorításként elmondanám, hogy nem egy olyan sportág a miénk, amihez átlag feletti anyagi háttér szükséges. Ezért, bárki benevezhet. És ha tetszik neki, akkor készüljön fel versenyekre! Ragadjon súlyzót és fejlessze erejét! Főleg a húzó gyakorlatokat favorizálja. Bicepsz, alkar, csukló legyen erős! És következetesen emelje a használt súlyokat!

Szeretnél még valamit hozzátenni az eddig elmondottakhoz?

Esetleg annyit, hogy köszönöm a támogatóinknak, hogy lehetővé teszik a versenyző feltételeink biztosítását.


Köszönjük az interjút! További sok sikert kívánunk!

 

 

vissza a címoldalra